Kleppen stellen Volvo Amazon

Onderhoud aan uw klassieke VOLVO

Voor een langdurig plezier van uw Volvo is het belangrijk om de auto goed te onderhouden. Enkele belangrijke punten hierbij zijn de klepspeling en de ontsteking. Deze moeten normaal gesproken om de 10.000 km opnieuw gesteld worden. Wanneer de auto op LPG rijdt, en de kop bevat geen geharde klepzittingen, dan is het verstandig om de kleppen om de 5.000 km te stellen.

 

Warmteoverdracht tussen klep en klepzitting

In gesloten toestand van een klep moet deze goed afsluiten op de zitting. Door de verbranding in de cilinder ontstaat hier een hoge temperatuur. Ook de kleppen zullen een hoge temperatuur krijgen en zullen in gesloten toestand deze warmte afstaan aan de cilinderkop. De kleppen zijn gemaakt van staal en zoals gebruikelijk bij metaal gaan deze uitzetten. Het is dus te begrijpen dat de klepsteel iets langer wordt. Indien de auto op LPG of op loodvrije benzine rijdt, worden ze zelfs nog heter dan wanneer deze op gelode benzine rijdt. Daarom is het verstandig om de cilinderkop klaar te maken voor LPG / loodvrij, door het inpersen van geharde klepzittingen.

 

Klepspeling is noodzakelijk

Om deze uitzetting op te vangen laat men bij de kopklepmotoren (die door Volvo vanaf de jaren 50 veel toegepast zijn) een speling tussen tuimelaar en klepsteel. Geeft men de speling niet, dan zal door de uitzetting de klep niet meer in de klepzitting komen te rusten, waardoor geen goede afdichting meer mogelijk is. Tevens zal er nu ook geen warmteoverdracht van de klep op zijn zitting zijn, waardoor de temperatuur van de klep te hoog wordt en deze zal verbranden.

 

Klepspeling

De klepspeling mag niet te groot zijn, daar dan de nokken de kleppen later openen, eerder sluiten en bovendien niet voldoende lichten. Dit geeft een vermindering van de cilindervulling, en dus een verminderd motor-rendement. Bovendien maakt de motor meer herrie.

 

Koud-warm stellen

Daar de cilinderkop en de kleppen van materiaal en massa verschillen, is de mate van uitzetting anders, vandaar dat de fabrikant een temperatuur van de motor opgeeft als deze gesteld moet worden. Het is ook mogelijk dat twee waarden worden opgegeven, een voor motor-koud en een voor motor-warm. Bij de standaard B16-, B18- en B20-motoren maakt het echter niet veel uit bij welke temperatuur deze gesteld worden.

 

Voelermaten

Voelermaten zijn dunne geharde staalplaatjes met een nauwkeurig bepaalde dikte. Moet de klepspeling van een motor worden afgesteld op 0,40 mm dan kunnen we deze speling controleren door een voelermaat van deze dikte tussen tuimelaar en klepsteel te schuiven.

 

Kleppen stellen

Bij de viercilinder (B16, B18 en B20) VOLVO-motoren zijn de zuigers 1 en 4, en de zuigers 2 en 3 gelijk in bovenste stand waarbij één cilinder op compressie staat en de andere op einde-uitlaatslag / begin-inlaatslag.

 

Een veel gevolgde methode is het verdraaien van de krukas totdat een cilinder op tuimelen staat en dus de corresponderende cilinder op maximale speling kan worden afgesteld. De cilinder staat op tuimelen als de ene klep op het punt staat naar beneden te gaan, en de andere klep op het punt staat naar boven te gaan. Een makkelijke vuistregel is dat de cilinders opgeteld 5 moeten zijn. Dit wil zeggen: als cilinder 1 op tuimelen staat, kan cilinder 4 gesteld worden en andersom.

 

Het eigenlijke klepstellen is het instellen van de speling tussen de klepsteel en de tuimelaar. Deze speling is opgegeven in de afstelgegevens van de motor en kan voor elk type motor anders zijn. Deze speling wordt gecontroleerd door middel van voelermaten. Als twee maten worden opgegeven dan dient de grootste maat als afkeurmaat, d.w.z. dat een voelermaat van die dikte niet of zeer stroef mag passen. Wordt slechts een maat opgegeven dan is de afkeurmaat 0,05 mm groter.

 

Bij de VOLVO-motoren wordt de speling aan de nokkenas-kant van de tuimelaar versteld door een boutje met bolle onderkant door middel van het verdraaien met schroevendraaier en deze na instelling te borgen met een moer met een sleutelwijdte van 1/2 inch.

 

Na instellen niet vergeten de speling wederom te controleren.

 

Onderhoud uw Volvo ook op de andere punten:

 

– remmen;

– olie verversen;

– ontsteking;

– verlichting;

– banden;

– etc.