Modeloverzicht Volvo Amazon
P1200 A, 1957
Gruppe / Group
1 Forord / Foreword
- Oktober 1956 introductie als vierdeurs sedan op de autotentoonstelling op Earls Court te Londen.
- De Amazon werd hoofdzakelijk in een vierdeursversie met een Two Tone kleurstelling afgeleverd, monochroom zwart (19) is ook leverbaar.
- Zwarte koets / grijs dak, grijze koets / zwart dak etc.
- De volgende kleuren waren leverbaar: 19, 49, 50, 51 en 54.
2a Motor / Engine
- B16A motor, 66 SAE pk
2b Kylsystem / Coolingsystem
- Er is een rolhoes voor de radiator die vanuit de cabine met een ketting bediend kan worden.
2c Bransle-och Avgassystem / fuel and exhaust systems
· Benzinepomp met glaasje
· Benzinedop is rond, zonder slot
2d Motorreglage / Control linkage
· Gaspedaal is aan bodemplaat bevestigd
3 Elsystem Instrument / Electrical equipment, Instruments
· Een 6-volts gelijkstroom elektrisch systeem.
· De richtingaanwijzer voor heeft slechts die functie en is wit van kleur en er is een voorziening voor ‘parkeerlicht’
· Het stadslicht heeft zijn plek in de koplamp.
· De achterlichtglaasjes zijn rood van kleur en hebben een voorziening voor ‘parkeerlicht’; er is geen voorziening voor achteruitrijlichten.
· Standaard ingebouwde tijdklok rechts op het dashboard, tot chassisnummer 13345.
· Een tweedelige kofferdekselgreep, met ieder verlichting wit, t.b.v. nummerplaat en rood als [extra] achterlicht.
4 Krafsoverforing Bakaxel / Powertrain Rear axle
· H6 3-versnellingsbak, waarbij de 1e versnelling niet gesynchroniseerd is.
· Achteras type ENV overbrenging: 4.56:1
· Hydraulische bediening van de koppeling
5 Bromsar / Brakes
· Hoofdremcylinder is van het type koppelingscylinder, maar dan groter.
· Handremhendel zit tussen bestuurdersstoel en het portier.
· Rondom trommelremmen.
6 Framaxel Hjul Styrning / Front axle, Wheels, Steering
- Velgen van het gesloten type, 4 inch breed met een dunne RVS sier-ring in de velgrand.
- Gladde chromen wieldop met het V-logo in een rood centrum.
- Kleur van de velg is gelijk aan de koets.
- Bandenmaat 5.90-15 van het type diagonaal met wit zijvlak.
8 Karosseri / Coachwork
- De polstering [wybertjes structuur] van het dashboard loopt over een afstand van ± 35 cm door op de bovenrand van de voordeur; de achterste raampjes in de achterdeuren kunnen draaien voor de ventilatie.
- De kachelbediening zit uiterst links op het dashboard en bedient een eerste type kachelkraan met stalen ommanteling,
- de kachel is afwijkend van de latere types.
- Dashboard omvat radioafdekplaatje met Amazon erop
- Achteruitkijkspiegel van chroom.
- Rugleuning achterbank met uitklapbare armsteun en met V-teken in het midden.
- Bekleding heeft in de skai 4 horizontale banen.
- Bevestigingspunten voor diagonale tweepuntsveiligheidsgordels vóór,de gordels zelf zijn accessoire.
- Op de motorkap de letters V O L V O in goudkleur.
- Het embleem op het voorspatbord zit boven de sierlijst aan de kant van de raamstijl en vermeldt Amazon in goudkleur.
- Op het achterschutbord staat VOLVO vermeld [1956: v o l v o letters [als op motorkap, maar dan zilverkleur, in achterbumper middenstuk].
- Kofferbaksluiting zit niet in de kofferklep maar eronder.
- De driedelige grille kenmerkt zich door de zware aluminium rand die de gehele diepte van de frontplaat beslaat en de brede horizontale balken.
- Het front is tamelijk afwijkend met een knik in het midden.
- Firewall naar kofferbak ontbreekt, bestaat uit een kartonnen paneel.
9 Overig utrustniing / Miscellaneous equipment
· Als extra een diagonale tweepuntsveiligheidsgordel voorin.
· Ruitensproeier systeem is een extra.
· Spatlappen zijn een accessoire.
· Verwarming uitsluitend voorin.
Modeljaar 1958
1
· 16 april 1958 begint de export, uitsluitend met de 4-versnellingsbak.
2a/4
· Introductie van de B16B met 85 SAE pk in combinatie met de M4 4-versnellingsbak, die als extra ook besteld kan worden met de B16A.
8
· Spatbord-embleem: Amazon of –S in goudkleur, -S in mat rood.
· Kleuren: 19, 49, 50, 51, 54 en 60.
9
- Bevestigingsschroefdraad voor de driepuntsgordels is standaard, de gordels zelf zijn een accessoire.
Modeljaar 1959
8
- De kofferdekselgreep krijgt de spitse langwerpige eendelige vorm met runenteken met Volvo erdoorheen. De onderkant van het runenteken is tevens de kofferdekselopener.
- De kachelbediening vindt zijn vertrouwde plek midden in het dashboard.
- De kachelunit wordt veranderd, de afdekkap van de elektrische fan is bol van vorm, grijsblauw van kleur en zit op de voor ons vertrouwde plek midden op het schutbord.
- Spatbord embleem: Volvo-121 of Volvo-122-S , matzwart op goudkleur, de –S in matrood, voor de Zweedse markt wordt het embleem Amazon nog gehandhaafd.
- De kleurmogelijkheid wordt uitgebreid met de monochroomkleuren 56 en 59, beide met de omschrijving Olijf Groen.
9
- Introductie van de standaard driepuntsgordel met een vierkante beugel op de middentunnel.
Modeljaar 1960
1
- Introductie van de 122S in de USA.
4
- De 121 kan besteld worden met de M31 versnellingbak, een 3-bak + overdrive van Laycock de Normanville (dus naast de H6 en M4).
- Synchromesh ook op de eerste versnelling op alle bakken.
8
- Het kleurenscala worden uitgebreid met 42.
Modeljaar 1961
4
- De 122S kan besteld worden met de M30 semi-automatische 3-versnellingsbak.
8
- Verbeterde stoelen en achterbank.
- Kleuren: 19, 31, 42, 56, 59, 67 en de combinaties 49, 50, 51, 54 en 60.
Modeljaar 1962
1
- September 1961: introductie van het model 131, de 2-deurs-coach, eerst uitsluitend in de kleur zwart en in februari 1962 van het model 221, de stationwagen, deze uitsluitend met B18A.
2a
- Introductie van de B18A met 75 SAE pk en de B18D met 90 SAE pk.
- Kleppendeksel met dop in het midden, kachelunit blijft bol van vorm en grijsblauw van kleur.
- B18A in combinatie met de M40 of de M30 versnellingsbak
- B18D in combinatie met de M40 4-versnellingsbak, of de M41.
4 + overdrive
2d
- Hangend gaspedaal.
3
- Overschakeling naar 12 volt.
- De richtingaanwijzers voor krijgen de bekende vorm; oranje voor de richting en wit voor het stadslicht.
4
- Achteras overbrenging M 30+40: 4.10:1
M41: 4.56:1 .
- Bij de 221: 4.55:1
5
- B18D altijd in combinatie met schijfremmen op de vooras.
- Rembekrachtiging is accessoire.
6
- Sedan en coach houden de 4-inch velgen met bandenmaat 5.90-15.
- De Estate heeft 4.5-inch velgen met bandenmaat 6.40-15.
8
- Grille wordt vervangen door een slankere versie, nog steeds driedelig; het frontpaneel krijgt hiermee ook een andere interne vorm.
- De achterdeur verliest het ventilatieraampje.
- De spatbord emblemen: Volvo-121 of Volvo-122S
- Embleem B-18 in brede vorm linksboven op de grille en rechtsonder in smalle vorm op het kofferdeksel; mat-rood op goudkleur.
- Embleem ‘ Overdrive’ in zigzagvorm links op kofferdeksel.
- De kleurcombinaties verdwenen behalve 60 voor de Zweedse politie.
- Beschikbare kleuren: 19, 42, 46, 65, 67, 72 en 73.
Modeljaar 1963
3
· Driekleurige achterlichten inderdaad nu met achteruitrijlampen en oranje clignoteurs.
8
- Kleuren: 19, 42, 46, 60, 67, 72, 73, 79, 80 en 84.
Modeljaar 1964
2a
- De dop op het kleppendeksel zit nu aan de voorkant.
4
- Introductie van de volautomatische 3-versnellingsbak BW 35 voor de vierdeurs modellen; achteras: 4.1:1 .
8
- Introductie van de rechthoekige kofferdekselgreep.
- De dakhemel is nu van plastic.
- Kleuren: 19, 42, 46, 60, 67, 79, 80, 84 en 85.
Modeljaar 1965
1
- De 220 is nu ook leverbaar met de B18D, uitsluitend met de M40-bak.
2b
- De afdekkap van de elektrische fan van de kachelunit is nu platter van vorm en het geheel is nu zwart van kleur.
2c
- Benzinepomp van het gesloten metalen type.
3
- De ruitensproeier verdwijnt van de paravan en zit nu op de motorkap.
5
- Op alle modellen nu standaard schijfremmen, op de Estate standaard bekrachtigd, optioneel op de andere modellen.
- Remdrukbegrenzer op de achteras.
6
- 4.5 inch velgen met 8 ovalen koelsleuven in de kleur zilvergrijs met kleinere wieldoppen met een V in een glanzend zwart centrum, zonder velgsierringen.
Bandenmaat: 6.00-15 diagonaal .
- Op de Estate overigens 5-inch velgen.
8
- Nieuwe eendelige grille met smalle horizontale balk en drie verticale balkjes.
- Er is geen embleem voor de motoraanduiding, links op de grille zit het runenteken, matzwart op aluminium.
- Spatbordemblemen nu onder de sierlijst, vierkantig met gestileerd kroontje, type aanduiding: 121 matzwart op blank metaal, 122S mat-rood op blank metaal.
- Embleem ‘ Overdrive’ is nu recht van vorm.
- Handgreep op het dashboard voor de bijrijder.
- Kleuren: 19, 42, 46, 60, 79, 80, 84, 89 en 90.
9
- Orthopedische stoelen met optioneel hoofdsteunen, voorbereiding voor gordels achter, een andere bevestiging (ovalen beugel) voor de voor-gordels op de middentunnel.
Modeljaar 1966
1
- Introductie van de Favorit, een uitgeklede 131 met M30 versnellingsbak.
Onder meer zonder sierlijst op de voor- en achterruit, een vast zijraampje (niet uitklapbaar), geen sierstrip op de dakgoot, geen aansteker en slechts één zonneklep, leverbaar in zwart of wit.
2a
- De B18D levert nu 95 SAE pk.
8
- Kleuren: 19, 42, 46, 60, 79, 80, 89, 90 en 91.
Modeljaar 1967
1
· Laatste productiejaar van de P120.
- Introductie van de 123GT als uitloop topmodel.
2a/c
- De B18A krijgt een Stromberg carburateur in plaats van de Zenith en levert nu 85 SAE pk.
- De B18D krijgt het uitlaatspruitstuk met dubbele voorpijp en levert nu 100 SAE pk.
2b
- Er komt een gesloten koelsysteem.
8
- Weer een nieuwe grille, met slankere balkjes.
- Runenteken zwart op aluminium op de linker-grille.
- Gordelsysteem is gelijk aan de 140.
- De letters op de motorkap zijn nu zilverkleurig in plaats van goudkleurig.
Specificaties 123GT
- B 18B met 115 SAE pk uit de P1800.
- Sierstukje op het uiteinde van de uitlaatpijp.
- Standaard wisselstroomdynamo.
- Ruitenwissers met sterkere veren.
- 1 mist- en 1 bermlamp.
- Verlichting in motorcompartiment en bagageruimte.
- M 41 dus overdrive standaard.
- Emblemen 123GT op spatbord en kofferdeksel
- Sierring tussen wieldop en velgrand, de vorm van de koelgaten volgend.
- Twee spatbordspiegels
- Toerenteller midden op het dashboard.
- Bakje midden op het dashboard.
- 3-spaaks sportstuurwiel met in het midden ‘ GT ‘ in de claxon.
- Stoelen met slaapstand.
- Radiaalbanden in de maat 165 SR 15
- Kleuren: 19, 42, 46, 60, 79, 91, 94, 95, 96 en 102 (alleen GT)
Modeljaar 1968
1
- De B18D komt te vervallen.
5
- Rembekrachtiging standaard op alle modellen.
6
- Introductie van de gedeelde stuurkolom in combinatie met een veiligheidsstuurwiel.
8
- Kleuren: 42, 46, 60, 79, 94, 95, 96, 97 en 102 (alleen GT).
Modeljaar 1969
1
- Dit is het laatste bouwjaar van de 220.
2a/c
- Introductie van de B20A met 90 SAE pk en als B20B met 118 SAE pk.
- Verbeterd emissiesysteem.
3
- Wisselstroomdynamo is nu standaard op alle modellen.
4
- Koppelingsbediening verandert van hydraulisch naar mechanisch per kabel.
5
- Gescheiden remsysteem in dubbele triangelvorm: per systeem beide voorremmen en één achterrem.
- Waarschuwingslampje voor gebruik van de handrem.
- Stuurslot.
8
- Rechthoekig embleem B20 op linker-grille.
- Zwaardere kwaliteit stoelbekleding.
- Kaartentassen verdwijnen van de deurbekleding
- De daksierlijst is nu verdwenen.
- Sierstripje midden op de motorkap wordt weggelaten.
- Kleuren: 42, 46, 60, 79, 94, 96, 97, 99 en 102 (alleen GT).
Modeljaar 1970 is het laatste jaar van productie.
- Gordels standaard op de achterbank.
- Hoofdsteunen standaard op de voorstoelen (optioneel sinds 1965).
- Op sommige markten verdwijnen de bumperrozetten.
- Kleuren: 42, 46, 60, 79, 94, 96 en 99
Totale productie: 667.323
Overzichten:
Grilles:
1956-1961
1962-1964
1965-1966
1967-1970
Spatbordemblemen
Amazon
Amazon-S
Volvo-121
Volvo-122S
Volvo-221
121
122S
123GT
Portierhendels
1956-1964
1965-1968
1969-1970
Emblemen achterzijde
Volvo
Over-Drive
overdrive
automatic
123GT
Velgen
1956-1964
1965-1970