Motor
motortype: met water gekoelde 4-cilinder, 4-takt kopklepmotor in lijn, samengebouwd met koppeling en versnellingsbak en in die punten in de wagen opgehangen. Er zijn 4 typen motoren verkrijgbaar t.w. B16A, B16B, B18A EN B18D.
Uitbouwen van de motor: (B16A en B16B)
Tap water , motorolie en versnellingsbakolie af. Maak de accukabel los en verwijder de accu, de radiateur en het luchtfilter. Maak de benodigde bedrading los voor het uitbouwen van de motor, maak de benzineleiding van de benzinepomp, de leiding van de temperatuurmeter, de handgaskabel, het stangenstelsel van het gaspedaal en de chokokabel los. Maak de uitlaat los van het spruitstuk. Maak de verwarmingsslangen los.
Verwijder de moeren van de voorste motorsteunen en verwijder het schakelhandel.
Krik de wagen ±30 cm van de vloer en plaats steunen onder het chassis.
Verwijder de beide spatplaten naast de motor. Maak de kilometertelllerkabel los van de versnellingsbak. Plaats een krik onder de versnellingsbak en verwijder de cardanas, verwijder de motorsteunen onder de versnellingsbak en maak de koppelingsbedieningsstangen los.
Bevestig gereedschap SVO 4118 aan de motor en hijs de motor uit de wagen. Het uithijsen gaat gemakkelijker wanneer de motor schuin achterover hangt.
Inbouwen:
Het inbouwen van de motor geschiedt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Wees voorzichtig en beschadig niets. Gebruik nieuwe veerringen en splitpennen.
Uitbouwen van de motor: (B18A en B18D)
krik de wagen 30 cm op en plaats deze op steunen.
Tap water, motorolie en versnellingsbakolie af. Verwijder het luchtfilter ( 2 luchtfilters bij B18D motor). Maak de benzineleiding los van de benzinepomp; maak de accukabels los en verwijder de accu en de radiateur.
Maak het gaspedaalstangenstelsel en de chokokabel los van de carburateur. Maak de nodige elektrische bedrading los voor het uitbouwen van de motor. Maak de uitlaat los van het spruitstuk en de beugel van het koppelingshuis.
Verwijder de moeren van de motorsteunen. Verwijder het schakelhandel; verwijder de koppelingsbedieningsstangen, maak de Kilometertellerkabel los van de versnellingsbak. Maak de voorste kruiskoppeling los, plaats een krik onder de versnellingsbak en licht deze een klein stukje op.
Verwijder de versnellingsbaksteunen. Monteer gereedschap SVO 2425 aan de motor, de bout aan het gereedschap komt in het voorste gat van de cilinderkop, de haken komen voor en achter om het spruitstuk. Licht de motor van voren op tot deze vrij is van de motorsteunen, laat de versnellingsbak zakken (niet meer dan nodig) en trek de motor langzaam naar voren, tegelijkertijd takelend.
Inbouwen:
het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Gebruik nieuwe veerringen en splitpennen.
Motorcompressie: De compressiedruk moet met warme motor, bij startsnelheid en geheel geopende gasklep, 9,5 – 10,5 kg/cm2 voor de B16A-B16B motor en 12-14 kg/cm2 voor de B18A- B18D- motor zijn.
Cilinderkop: gietijzeren cilinderkop. De klepzittingen zijn integraal met de kop; de klepgeleiders zijn ingeperst en verwisselbaar.
Specificaties:
…
cilinderblok: het gietijzeren cilinderblok is aangeengegoten met het bovencarter; de cilinders zijn direct in het blok geboord.
Gegevens: B16A- B16B B18A- B18D
boring, standaard 79,37 mm 84,14 mm
1e overmaat 79,88 mm 84,65 mm 2e overmaat 80,13 mm 84,90 mm 3e overmaat 80,39 mm 85,16 mm 4e overmaat 80,64 mm 85,41 mm
in- en uitlaatspruitstuk: het in- en uitlaatspruitstuk van de B16A- en B16B-motoren is één gietstuk; in- en uitlaat van de B18A- en B18D-motoren zijn separaat in het midden met bouten tegen elkaar gemonteerd. Het demonteren van de spruitstukken mag alleen bij geheel koude motor gebeurd.
Ondercarter: het geperst-stalen ondercarter demontabel.
carterventilatie: De lucht voor carterventilatie komt de motor binnen via een filter in de olievuldop en verlaat de motor via een pijp aan de linkerzijde.
Zuigers: lichtmetalen zuigers met 2 compressieveren en 1 olieveer boven de zuigerpen gemonteerd. De zuigerdiameter moet haaks op de zuigerpen op verschillende plaatsen gemeten worden. De zuigers en cilinderboringen zijn onderverdeeld in klassen. Monteer altijd een zuiger in een cilinder met dezelfde klassenaanduiding. Geldt alleen voor standaardboringen. De zuigerspeling moet gemeten worden met een voelermaat en moet voor de B16A- en B16B-motoren 0,03-0,05 mm en voor de B18A- en B18D-motoren 0,02-0,04 mm bedragen. De kracht benodigd voor het verwijderen van de voelermaat moet voor de eerstgenoemde zuigers 2-3 kg en voor de laatste 1kg zijn. De zuigers zijn gemerkt met een pijl welke naar de voorzijde van de motor gekeerd moet zijn.
Gegevens: B16A-B16B B18A-B18D
diameter, standaard 79,33 mm
klasse C 84,095 mm
klasse D 84,105 mm
klasse E 84,115 mm
1e overmaat 79,84 mm 84,615 mm
2e overmaat 80,09 mm 84,985 mm
3e overmaat 90,35 mm 84,125 mm
4e overmaat 80,60 mm 85,375 mm
gewicht 410 ± 5 gram 425 ± 5 gram
totale hoogte 86 mm 83,5 mm
hoogste hartlijn zuigerpen tot zuigerbodem
maximaal toelaatbaar gewichtsverschil voor de zuigers in één motor is 10 gram voor alle typen motoren.
Meet de zuigerdiameter in een rechte hoek op de zuigerpen.
Zuigerveren: iedere zuiger is uitgerust met 2 compressieveren en een olieveer, alle boven de zuigerpen gemonteerd.
De compressieveren van de B16A- en B16B-motoren zijn taps en gemerkt met “top”. Bij de montage dient men er voor te zorgen dat het merk “top” en de smalste zijde naar boven gekeerd zijn. De compressieveren van de B18A – en B18D-motoren zijn gemerkt met “top”; dit merk moet naar de bovenzijde gekeerd zijn. De bovenste compressieveren zijn van alle typen motoren zijn hardgechroomd.
Gegevens: B16A – B16B B18A – B18D
compressieveerhoogte 1,97 mm 1,98 mm
speling in groef 0,068-0,079 mm 0,054-0,092 mm
olieveerhoogte 4,73 mm 4,76 mm
speling in groef 0,045-0,073 mm ,044-0,072 mm
slotopening voor alle motoren 0,25-0,50 mm
zuigerpennen: holle stalen zuigerpennen in de zuiger geborgd door middel van borgveertjes. De zuigerpennen zijn in standaardmaat en drie overmaten verkrijgbaar. De zuigerpennen moeten met een lichte duimdruk in de boring passen.
Gegevens: B16A-B16B B18A-B18D
diameter, standaard 19 mm 22 mm
0,05 mm overmaat 19,05 mm 22,05 mm
0,10 mm overmaat 19,10 mm 22,10 mm
0,20 mm overmaat 19,20 mm 22,20 mm